Chcete zvýšiť tržby? Usporiadajte správne svoju predajňu
Väčšina zákazníkov považuje nákup za činnosť, ktorú chcú mať čo najrýchlejšie za sebou a utratiť, pokiaľ je to možné, čo najmenej peňazí. Zatiaľ čo pre spotrebiteľa je takéto správanie najefektívnejšie, pre predajcu môže predstavovať stratu. Náprava pritom môže byť relatívne jednoduchá. Usporiadanie regálu s tovarom má totiž vplyv na nákupné správanie zákazníkov. Vhodným rozmiestnením tovaru môžete ovplyvniť správanie zákazníkov vo svoj prospech.
Obdobia, keď na kupujúcom nezáležalo a naopak, podriaďoval svoje potreby obchodu, sú dávno preč. Pokiaľ chcete byť úspešní, je dnes v prvom rade nutné úplne presne vedieť, aký druh zákazníkov k vám najčastejšie chodí a čo tam najviac nakupuje. Im sa tak celé usporiadanie predajnej plochy musí prispôsobiť.
Obľúbený tovar dozadu, drobnosti k pokladniam
Pre zvýšenie tržieb je nielen dôležité zamyslieť sa nad tým, kto sú vaši zákazníci, ale aj to, čo im ponúkate. Pri rozmiestnení produktov tak myslite na zásadu, že ten najžiadanejší tovar musíte umiestniť do regálov, ktoré nie sú na začiatku predajne. Aby sa k obľúbeným produktom zákazníci dostali, budú musieť prejsť celú predajňu a ich zrak spočinie aj na ďalších výrobkoch, ku ktorým by sa inak napríklad ani nedostali.
Naopak, ako prvé postavte kupujúcemu do cesty police s tovarom, na ktorý by pôvodne ani nepomyslel. Menej obľúbený tovar a produkty, ktoré sa využívajú len príležitostne, umiestnite hneď k vchodu. Zákazník okolo nich bude musieť prejsť a možno si uvedomí, že jeho stôl sa pri sťahovaní do nového domova poškriabal a je nutné ho nalakovať. Šance na kúpu sa zvyšujú, pokiaľ je daný tovar v akčnej zľave. K pokladniam dajte produkty, na ktoré by kupujúci nepomyslel kvôli stresu. Na toto miesto patria drobnosti, na ktoré si zákazník spomenie až v momente, keď z neho opadnú obavy z nakupovania.
Spríjemnite zákazníkovi pobyt v predajni
Rovnako tak si dávajte pozor na roztriedenie tovaru do jednotlivých kategórií. Pokiaľ zákazník v predajni nájde v pohodlí a pokoji všetko, čo potrebuje, veľmi pravdepodobne využije ušetrený čas k tomu, aby si prehliadol aj zvyšok vášho sortimentu. Majte tiež na pamäti, že regály nesmú byť príliš vysoké. Kupujúci musia mať všetko pohodlne po ruke. Tovar, ktorý má z vášho pohľadu zaujať zákazníka, odborníci odporúčajú umiestniť vo výške očí.
Pokiaľ si nie ste istí, ako presne postupovať, môžete si najať služby merchandisingového odborníka. Na základe jeho rád optimalizujete predajňu priamo pre vašich kľúčových zákazníkov, ktorí tak budú ochotní utratiť vo vašom obchode viac peňazí.